Vespa-Ciao.NL
:: 3 spoels onsteking vonkt niet..?

Home Forums Techniek Problemen oplossen 3 spoels onsteking vonkt niet..?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

CrossVespa
    Topic starter

Heey ,

Ik hem een nieuwe brommer aangeschaft, met een 3 spoels onsteking.
      Deze onsteking vonkt aleen op het kleine stekkertje op de bobine.
      Als ik de bougie in de bougiedop doe vonkt hij niet.

Ik heb al verschillende bougies en bougiedoppen geprobeerd, maar niks werkt behalve het kleine stekkertje.

Is mij bobine kapot of mijn condensator.

Ps mij contactpunten staan op o,45. en hij heeft ook genoeg aarde.
      Het blok heeft wel heel lang buiten gestaan en er zit ook best veel pekel op.

gr max

Leovince
      Bijdrager

3 spoels ontsteking is er niet met contactpunten. Alleen maar 2spoels. Schuur eens de bevestiging van de bobine van je frame even op, want als daar verf of roest zit, maakt hij geen aarde meer. Probeer ook eens een andere bougiekabel? Andere contactpunten en condensator?

CrossVespa
        Topic starter

Nou toch wel hoor ik zal even wat foto’s posten;)

zie hier

FonS
          Bijdrager

Probeer inderdaad eens een andere bobine als je die hebt.
            Het kan ook aan de contactpunten liggen, dan is de vonk niet sterk genoeg om tot door de bobine te komen. Vandaar dat hij op de stekker wel vonkt, maar de bougie niet.

Condersator is iets meer werk om te vervangen, maar prima te doen (heb al vaker zo’n blokjes gehad).
            Je moet de draad van een gewone condensator afhalen, en er twee nieuwe op solderen. Eentje gaat dus naar de contactpunten en de andere naar de bobine.

superindo
            Bijdrager

lampenkap :
              3 spoels ontsteking is er niet met contactpunten. Alleen maar 2spoels. Schuur eens de bevestiging van de bobine van je frame even op, want als daar verf of roest zit, maakt hij geen aarde meer. Probeer ook eens een andere bougiekabel? Andere contactpunten en condensator?

Deze blokjes bestaan zeker wel, alleen in nederland kom je ze weinig tegen.
              In Belgie is het aardig normaal, ik heb zelf onder mn Begische ciao ook zo’n blokje zitten.

Maar nu je je blokje er onder uit hebt zal ik gewoon je contactpunten en condensator vervangen, doe je het niet nu, dan moet het over paar maand wel weer gebeuren.

CrossVespa
              Topic starter

idd ik heb de op de Vehikel gekocht. ( een grote oltimer beurs)

De man waarvan ik hem heb gkocht was een engelsman.

Leovince
                Bijdrager

Haha, ik had er dus nog nooit van gehoord:P Zelfs foto’s nog nooit gezien en ook nooit in how-to’s ofzo. Waar dient deze spoel nou eigenlijk voor?

jan-willem
                  Bijdrager

toeter remlicht e.d.

ritze
                    Bijdrager

of knipperlicht haha.

dat zelfde probleem heb ik ook altijd gehad met mn cp blok op de kabel deed die wel vonken maar op de boegie niet.
                      we hebbe alles geprobeerd maar het beste resultaat was toch een elec blok van fons.

ga je een snelle setup op je blok zetten? want bij mij snelle setup braken de nokken van de contactpunten af:?
                      en sinds toen heb ik em nooit meer aan de gang gekregen

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                      Link naar Mijn collectie / Projecten.

CrossVespa
                      Topic starter

Nee ik hou dee standaard.

de derde spoel dient voor remlicht, knipperlicht.

BVDP
                        Bijdrager

het derde spoel op de foto is voor de knipperlichten. In belgie komt het frequent voor op een bravo. Je moet de derde draad die uit het blok komt (een rode gaat naar condesator, andere ( groen vermoed ik)is voor je remlicht) aan je massa (het blok dus) vastmaken. Ik weet het niet van buiten maar dacht dat het een bruine draad is. Doe je dat niet is je vonk er niet op je bougie. Het is een klote konstructie. Typisch italiaans. Soms zijn ze geniaal maar hier zitten ze dus de andere richting uit.

mvg Bart

Leonardo
                          Bijdrager

Ik weet niet of het al iemand opgevallen is maar op de foto’s die Max meestuurt kan ik geen condensator ontdekken.
                            Denk niet dat deze Vespa is voorzien van remlichten omdat het waarschijnlijk een ouder model is.
                            De linkse spoel op de bovenste foto heeft m.i. in het midden ook een vreemde kleur.
                            Ook het aantal wikkelingen vind ik aan de geringe kant. Zou dit blokje graag eens doormeten.

Tonni
                            Moderator

De condensator zit bij dit type blok aan de buitenkant, op deze foto zie je rechtsonder bij de spoel de achterkant ervan door het carter steken.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Leonardo
                              Bijdrager

Je hebt gelijk Tonni. Ik heb zo’n blokje nog nooit gezien. Over de vonkvorming kunnen we lang gissen maar ik blijf bij het eerst doormeten van de spoelen. Daar ligt de oorsprong van het electrisch gebeuren.

CrossVespa
                                Topic starter

hey leonardo,

ik heb zelf een multi meter kan ik dit blok dan ook doormeten?

ik wil namlijk graag weten of ik dit blok lopend kan maken.

Lijkt me wel vet ciao met remlicht knipperlicht:p

gr max

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.