- Dit onderwerp bevat 46 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 weken geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 oktober 2025 om 15:26 #830303
Ha, ja het hele inlaatvlakje lijkt verdwenen.
Zoek maar een 2e hands blokje op mp.
Heb je originele krukas en carter.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.12 oktober 2025 om 15:56 #830305Inderdaad! Nooit bij stil gestaan maar nu zie ik het verschil! Daarom heeft dit klote carter nooit tegoei gedraaid dus.. Originele krukas heb ik niet, is eentje van CM lijkt mij toch wel eentje van goede kwaliteit. Ik zal eens moeten zoeken op MP dan naar een vervanger. Weet iemand de tolerantiematen van de lagerpassingen voor als ik een 2dehands carter zou vinden? Alvast bedankt voor de hulp!
Zonder Smering Loopt Alles Naar De T*ring
Link naar Mijn collectie / Projecten.13 oktober 2025 om 06:53 #830309Zou voor de zekerheid toch eens ff naar de krukas kijken.. als je inlaat vlak weg is heeft er ooit iets tegenaan gelopen.
Zien vaak bij namaak krukassen dat de passing richting het inlaatvlak te strak of te los is.beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.13 oktober 2025 om 10:25 #830314Inderdaad! Nooit bij stil gestaan maar nu zie ik het verschil! Daarom heeft dit klote carter nooit tegoei gedraaid dus.. Originele krukas heb ik niet, is eentje van CM lijkt mij toch wel eentje van goede kwaliteit.
Ik zal eens moeten zoeken op MP dan naar een vervanger. Weet iemand de tolerantiematen van de lagerpassingen voor als ik een 2dehands carter zou vinden? Alvast bedankt voor de hulp!
Passing? Ja, gewoon de buitenmaat van het lager.
Het is een vaste passing, dus, géén tollerantie.
Eigenlijk moet het lager niet passen.De carters moeten steeds verwarmd worden bij dé- en montage
zodat het alu uitzet (zet meer uit dan het staal vd lagers) en komt alles mooi los.
Doe je dat niet verwarmen, dan neem je steeds wat van het zachte alu passing weg
en is de passing al snel beschadigd.Op marktplaats. Ja, of doe een speedengine. Je hebt al een 43mm cilinder (65cc).
Die doet het ook wel hoor op een speedengine. Eigenlijk zijn ze voor een 46mm cilinder
maar genoeg gasten rijden met een 43mm cilinder.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.13 oktober 2025 om 11:01 #830317Dag Wim,
Ik heb onderhand een blokje 2dehands gevonden bij mij in de buurt die ik ga ophalen. Ik zat eerst te twijfelen om voor een speed engine te gaan, maar ik lees hier en daar reacties dat een 50CC (DR) met koppeling, onderin niet goed zal vertrekken. Ik weet niet of jij hier ervaring mee hebt? Dat de carters verwarmd moeten worden, dat weet ik inderdaad.
Mvg,
Link naar Mijn collectie / Projecten.13 oktober 2025 om 16:14 #830320Een 50Dr is wel een snelle cilinder hoor.
Maar wat de ene snel vind vind de ander sloom. We hebben het op dit forum meestal over de Ciao en die rijdt 40km/u af fabriek.
Dus als een Dr50 60km/u haalt zeg ik die is snel maar trekt ook veel beter op, ook met gewone koppeling.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.13 oktober 2025 om 17:53 #830321Oke, dan ga ik dat in het achterhoofd houden. Ik heb inmiddels het andere blokje opgehaald en gedemonteerd, het verschil is meteen duidelijk. Ik merk ook gelijk dat ik dit carter veeeeel langer moest warm maken met de hitte fohn, eer de krukas eruit kwam. Ik vermoed dat van het andere carter de lager passingen zijn tijd ook wel hebben gehad. Nu alles zuivermaken en nieuwe dichtingen bestellen. Ik hou jullie op de hoogte.
Link naar Mijn collectie / Projecten.14 oktober 2025 om 10:03 #830324Mooi.
Gebruik een C3 lager aan de ontstekingszijde en een gewone aan de andere kant.
Vervang uiteraard de pakking en keerring. Vergeet de vulringen achter de lagers niet over te zetten.
Of je besteld zo’n compleet setje daarin is alles nieuw voorhanden.Ga je met een 13/13 rijden. Boor dan de inlaat tot 13mm.
Lees je goed in op dit forum hoe dat in zn werk gaat, je kan namelijk niet helemaal door boren.
Er zal ook een deel gevijlt moeten worden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.14 oktober 2025 om 10:06 #830325Laat je inlaatje eens zien? Vanaf achterzijde.
Is het geen snorbrommer(25km/u) inlaatje, =dan 9mm ofzo.
Kan zelfs met stalen(anti tuning
)bus zijn.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.14 oktober 2025 om 10:23 #830326Dag Wim, Volgens de verkoper zou het een brom carter zijn, ik zal hieronder 2 foto’s zetten. Ik had inderdaad op mijn nieuwe krukas al een set polini lagers gemonteerd (C4). Ik ga gewoon met een 12/10 rijden en 50CC DR met polini luchtfilter. Mvg

Link naar Mijn collectie / Projecten.16 oktober 2025 om 20:25 #830345Bedankt voor de hulp, de Ciao draait nu goed en maakt ook eindelijk toeren, er zit nu nog een sproeier 64 in dus hij trekt traag op, denk teveel benzine op dit moment, maar dat moet ik morgen eens verder uitvogelen. Het leek eerst alsof de krukas opnieuw het inlaatvlak ging raken, maar ik heb hier geen problemen mee gehad.

Link naar Mijn collectie / Projecten.15 november 2025 om 20:02 #830613Daar zijn we weer,
De Ciao heeft nu even geen tijd meer gekregen tot vandaag, prachtige 5 spaaks wielen gemonteerd (ja het klopt niet voor een 1975 Ciao, maar ik vindt het zelf de mooiste wielen). De lamp die er op gemonteerd zat had ik in Oostenrijk weten te vinden, in NOS conditie. Gemonteerd, maar geen licht.. Vreemd, alles zat goed aangesloten. De spoel had ik natuurlijk vooraf al gecontroleerd (not). Dus het blokje kon er weer uit. Spoel gemeten, eerst 0.4ohm, maar plots toch overload? Blijkt dat de aansluiting waar deze van fabriek af gesoleerd is slecht contact had. Toch een andere spoel gezet en terug alles gemonteerd. Eindelijk licht! Nu trekt de ciao nog niet echt geweldig op, hij lijkt te stikken bij het maken van toeren, met sproeier 58 was dit soms merkbaar maar nu met sproeier 56 is het een regelrechte ramp. Toch maar eens sproeier 60 proberen dan? Ik hou jullie op de hoogte. Oh ja, ik zoek nog een nette set remhendels (zonder remlicht) en een gashendel (zonder claxon) op dit moment heb ik wel cruise control ;). Ook de rubber voor op het spatbord vooraan bij de remkabel kan ik nergens vinden, Tips? Alvast bedankt. Tot de volgende!

- Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door Fully2Stroke.
Link naar Mijn collectie / Projecten.15 november 2025 om 23:02 #830619Weinig te vinden indd.
Past deze?https://www.jmpbonderdelen.nl/voorspatbordrubber-universeel-citta.html
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.3 maart 2026 om 22:30 #839543Beste, ik heb van het weekend nog eens verder gerammeld aan de Ciao, met sproeier 60 rijdt hij nog altijd voor geen meter, hij trekt langzaam op en eenmaal als ie een beetje toeren begint de maken gaat ie stotteren. Omdat hier eerder al ter sprake kwam dat het mengsel misschien te vettig is, heb ik het mengsel nu gewisseld naar 1:50. Ook dan blijft de Ciao stotteren, met sproeier 58 lijkt hij het het beste te doen (al trekt ie wel nog sloom op), maar hij stottert minder snel. Ik heb hier de B6HS bougie gemonteerd. Ook heb ik het met een B7HS geprobeerd, aan de uitlaat zie ik wel een vaker een druppel olie vallen, deze is zo goed als maar kan vast gedraaid… Heeft er nog iemand tips? Misschien nog eens naar de ontsteking kijken? Alvast bedankt.
Mvg,
- Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door Fully2Stroke.
Link naar Mijn collectie / Projecten.4 maart 2026 om 09:41 #839545Ontsteking op 0,45
Meng alleen 1:50 met E5 benzine en normale 2t olie van een bekend merk.
Druppel is een te rijk mengsel.
Sproeier afstellen?Monteer bougie B6HS
Kijk in de sproeier database.
Monteer de kleinste voor jou set-up, ga rijden. (steeds met volledig gemonteerde uitlaat én luchtfilter).
Monteer steeds een grotere sproeier totdat de motor stottert richting een hoger toerental,
en ga terug naar de sproeier van één maat terug(kleiner).
Nu heb je de juiste sproeier om je cilinderset in te rijden. 600 – 1000km.
Vermijdt zeker hoge toerentallen én rijden op één toerental.
Begint de motor tijdens inrijden weer te stotteren monteer dan één maat kleinere sproeier.
Pas na 600km inrijden ga je een lang stuk volgas rijden 1 á 2 minuten, dan gas dicht, direct motor uit en direct de kleur van de bougie (B6HS) bekijken. Zoek een plek waar dit kan, bougiesleutel uiteraard meenemen. Bougie moet koffiemetmelkbruin zijn, donkerder is een sproeier kleiner, lichter is een sproeier groter. Weer proefrijden tot het goed is. Je hebt nu de juiste sproeier gevonden. Je kan nu de resterende 200km inrijden, dat mag met iets meer toeren en wat langer op hoger toerental maar blijf opletten.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 3 dagen geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.