Vespa-Ciao.NL
:: 2 soorten 13/13 carbs, groot prijsverschil

Home Forums Techniek Overige techniek 2 soorten 13/13 carbs, groot prijsverschil

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Shark
    Topic starter

Dag jong en lui,

Vraagje ik kan hier 2 verschillende originele dell’orto 13/13 carburateurs kopen.
      De ene heeft een gekromd buisje waar de gaskabel in gaat, de ander een hevelmechanisme (en die is ruim een kwart duurder).

Ik neem aan dat de gaskabel van het heveltype niet past in het buistype, maar mijn gaskabel is toch al aan vervanging toe.

Wat is nu precies het verschil? Zijn er nog voor en/of nadelen?

mean-machine
      Bijdrager

Mijn Ciao had voorheen een krom buisje.
        Iemand had nog een  12/12 carb liggen voor WEINIG! Deze had wel een hevel.
        Ook bij mij was de gaskabel niet best meer. Dus gelijk de goede gekocht voor de hevel.
        Achteraf had ik toch liever een krom buisje gehad. Loopt net effe iets mooier.
        Maar ’t werkt nu, dus laat maar zitten………………………..

O ja, vwb de kabel:
        Met een krom buisje zit er aan het eind van de kabel een dun gesoldeerd busje.
        Met de hevel krijg je een kabel met een schroef- of aangelaste nippel.

Busje of hevel hangt wrs af van de kabelloop van de betreff. brommer.
        Voor mijn Ciao kan beide, maar heeft krom buisje de voorkeur.
        Ik lees nu ook buisje is goedkoper. Dat maakt de keuze gemakkelijk!

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

Ik vind met een gekromd buisje beter. Die heveltjes zijn stroef, willen nog wel eens buigen. Ik ben er persoonlijk geen fan van.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

mean-machine
          Bijdrager

Klopt!  Loopt niet optimaal……………… 🙁

FonS
            Bijdrager

Hefboompjes horen thuis op Citta’s, Si’s etc. Het bochtje hoort op een Ciao.
              Hefboom werkt inderdaad minder prettig/soepel en ik monteer dan ook altijd een bochtje.

Shark
              Topic starter

Ah dan is het een makkie 🙂
                Goedkoper en beter. Thanks heren.

Shark
                Topic starter

Misschien een idee om dit te vermelden bij het Carb-gedeelte vande tuning pagina?

super bravo.
                  Bijdrager

zijn de zelfde carbs alleen de boven kant is anders en onderling uitwisselbaar

onderhoud is behoud

Magnus01
                    Bijdrager

Altijd Cittas en Si’s gehad die een heveltje hadden. Het is een goed ontwerp, alleen heb ik al bij 3 brommers gehad dat die een keer bleef hangen op vol gas! Met een pinasco deps die sterker was dan mijn remmen ging dat niet goed, flink onderuit gegaan. Verderop lagen betonnen blokken dus nog mazzel gehad dat ik viel ipv daar tegen aan knallen met vol gas. Sindsdien altijd voor gezorgd dat ik een werkende decompressie hendel heb, ik vertrouw die Dellortos voor geen meter.

SuperSi
                      Bijdrager

Ik rijd al 10 jaar met een heveltje, nog nooit problemen gehad.

Shark
                        Topic starter

Het zou kunnen dat je gasschuif destijds door bevriezing is blijven hangen. In mijn crossmotor mix ik speciale olie (MOTUL 800 2T OFF ROAD FACTORY LINE – gebruik die ook voor de brommers en scooters) die beschermt tegen bevriezing. Maar het kan uiteraard ook een mechanische oorzaak hebben gehad.

Ik ga dus de 13/13 met buisje bestellen. Dank nogmaals voor jullie input.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.