- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 maand geleden door michel.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
17 februari 2026 om 10:06 #838968
hey ik ben michel en nieuw hier, ik heb 2 snorfietsen gratis gekregen van een mevrouw die er zelf nog ooit met heeft gereden. de laatste verzekering is van 2004, sind die tijd staan ze in de garage te verkommeren.
de papieren zijn er bij, maar ze zien er slecht uit ( de bromfietsen ).
ik had laatst een winter project gekocht om dat ik aan mijn oltimer vw ( 1971 ) kever niet verder kon.
dus die vespa primavera gekocht voor 600 euro en helemaal gestript om alles wat stuk was te vervangen !
was leuk project waar ik toch even aan bezig ben geweest.
nu de piaggio bravo en ciao. zijn er nog makkelijk stukken van te vinden en hoe werkt de motor ? ik heb al de de site gevonden van Joos met de boekjes die je kan downloaden, bedankt met de goede info. hier een foto zoals ze er nu uitzien, maar een gekregen paard mag je niet in de muil kijken zeggen ze bij ons !
groeten uit belgie.

17 februari 2026 om 10:40 #838970Hallo Michel,
leuk, een Ciao SC model(met verende zadelpen) en een Bravo.
De Bravo en Ciao zijn een buitenlandse uitvoering(voor nl begrippen) vanwege de knipperlichten, claxon(in nl kregen ze een fietsbel
), en de rare reflectoren. Ook missen de witte delen lak aan de achterspatborden, toen speciaal voor nl. Je cadeaus zijn niet heel oud qua oldtimerbegrippen. De Bravo (vind ik het leukst) eind ’90’s – max.’02. De Bravo heeft zeker cdi ontsteking wat een voordeel is.
Het vreemde ding op de bagagdrager kan er af en is niet iets van de Bravo. Het Ciao jaar geen idee, maar zeker ná ’87 gezien de koplamp en handles dan, maar dat soort dingen kunnen ook ooit vervangen zijn. De Bravo zal het fijnst rijden. Een Ciao is echt een cultdingetje. Dus ook leuk. Wil je de jaartallen exacter weten dan kan je de framenummers even hier neerzetten, waarschijnlijk kan ik dan meer vertellen.Stukken zijn makkelijk te vinden op marktplaats bijvoorbeeld, ik bedoel dan spatborden wielen frame kappen etc etc. Die zijn meestal niet nodig en vaak even zo oud als dat je al hebt aan de brommer.
Originele lak is het mooist, probeer die te behouden. Spuit ze eerst schoon van onder tot boven en zonder kappen, goed drogen verwarmd, cleaneren(commandant 4) en in de was zetten.Belangrijk na het schoonspuiten en drogen is alles even in de WD40 te spuiten voorlopig tegen verder roesten. Dan technisch op orde maken. Motorisch is het meeste wel nieuw te koop maar vaak wel imitatie.
Dus probeer al het originele te behouden. Pakkingen en slijtdelen zijn nieuw in overvloed.
JMPB.NL QPARTS, KPARTS etc etc.Technische hulp krijg je hier. Stel je vragen met de juiste foto’s ter verduidelijking.
Deze site heeft ook veel how-to’s etc etc en een zoekfunctie die gemakkelijk is.Even snel starten, dat willen we altijd eerst 😉 .
-Benzinekraan demonteren.
-Tank spoelen.
-Meestal een nieuw kraantje, maar je kan de oude proberen.
-Slang en filtertje monteren.
-Carb. demonteren en volledig uit elkaar halen, reinigen, sproeier doorprikken, met bijv één adertje van een remkabel. De spraypilaar in de carbopening heeft ook 3 gaatjes die moeten ook open zijn.Verwittig je er van dat alles open is.
Meestal een nieuwe vlotterpakking nodig en de twee mini viltringetjes aan de slangtule.
Bougie even schoonmaken, de Bravo zal zeker vonken vanwege de cdi ontsteking.
Frisse benzine er in, E5 gemengd met tweetaktolie in verhouding 1:50
Ik denk starten en rijden als je mazzel hebt.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 februari 2026 om 17:54 #839464hey Wim,
bedankt voor deze tips maar nummer één van de Ciao werkt al niet ! geen ontsteking ?
wou de ontsteking nakijken en de bout die het vliegwiel tegen hout is zot gedraaid ! is deze niet de krukas stang ?
zal dus verder moeten demonteren om dat al even te bekijken.
voor de tank heb ik al verschillende filmpjes bekeken op YouTube en zei doen het met een ketting en azijn maar steeds met een tank die je kan hanteren, bij deze moet ik met heel de snorfiets schudden ?
is er een goed product om de roest weg te krijgen uit de tank ?
ga nog eens de plannen bekijken van de motor wat er eerst af moet en zo verder en verder.
fijn weekend en tot ( ziens ? )22 februari 2026 om 18:26 #839465Ja, het schroefdraad dat dolgedraaid is is indd van de krukas. Jammer. Enige hoop is dat alleen de moer dolgedraaid is. “Geen ontsteking” bedoel je dat de hele ontsteking mist in het blok of dat je geen vonk had?
Tank, ligt er aan hoe vuil die is, en is er veel roest? Tegen roest is ook ander spul.
Of is er enkel wat oude benzine residu?
Dun laagje roest tegen de kanten is niet zo erg.
Spoel de oude benzine residu er eerst uit.
Wat normale benzine in de tank, schudden met het achterwiel in de lucht(tank horizontaal). Laat het een halve dag er in en af en toe schudden, aftappen door de kraan los te draaien en brommer schuin houden richting kraanopening zodat rommel mee er uit kan.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.22 februari 2026 om 19:55 #839466Hey wim, ik mis geen onderdelen maar de vonk is er niet aan de bougie ? Morgen motor eens demonteren want een nieuwe krukas kost als snel 80 euro ! Als het daar bij blijft oké maar wat vinden we nog ?
Groeten michel -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.