Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › 1:9,5 Malossi vertanding probleem
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 maart 2020 om 21:23 #794499
Wat is er precies versleten aan dan? Maargoed, Het gaat mij erom waarom de deksel niet dicht wilt! En waarom de vertanding zo stroef loopt? Voorheen heeft deze vertanding altijd goed in de achterklok gelopen! Alleen nu heb ik er een andere deksel bij! Maar met de oude deksel wilt die ook niet dicht!
16 maart 2020 om 00:00 #794506Ik zou natuurlijk een originele piaggio vertanding erin kunnen doen, en kijken of het dan wel dicht wilt?🤔. Snap er niks van, ’t heeft gewoon goed gelopen?
16 maart 2020 om 07:15 #794511Ja je moet nu dingen gaan uitsluiten. Kan je assen gaan verwijderen tot de deksel wel dicht kan? Kan je beginnen bij het grote tandwiel?
ik verdenk zelf dat daar iets niet goed zit qua ringen oid.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel16 maart 2020 om 08:58 #794512Nou het lijkt wel of er dikte verschil in zit , onder en boven nog een randje en dan tussen in versleten als ik het goed zie, hij hoort helemaal recht te lopen.
16 maart 2020 om 15:14 #794526Dus jullie stellen voor om ’t volgende te doen, Ring, veer, ring. Dan Grote tandwiel, dan de dikke as. Dikke as in bankschroef vastzetten, Andere tandwieltjes monteren? Ik ga vanavond ook is een orginele 1:11,5 vertanding proberen die ik dubbel heb liggen🙈. Kijken of dat verschil maakt?
16 maart 2020 om 15:20 #794527Dan kan je in ieder geval wel uitsluiten dat het aan je assen ligt, het ring-gebruik bij de lange wiel-as of dat het probleem ergens anders in zit.
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel19 maart 2020 om 12:30 #794626Ik heb deze naaf met inhoud inmiddels thuis liggen en krijg deze wel dicht, maar dan loopt het zo stroef of eigenlijk draait het hele boeltje niet meer dat dit zelfs voor Malossi niet in orde is. Een Piaggio vertanding past zonder problemen in deze naaf en de asjes/tandjes afzonderlijk geven ook geen problemen.
Ik heb vervolgens een heleboel combinaties geprobeerd van mijn eigen onderdelen en kom tot de conclusie dat de combinatie van deze Malossi vertanding met een naafdeksel zonder looptstand resulteerd in vastzittende asjes. Wanneer ik een deksel gebruik met loopstand draait het boeltje zoals het moet draaien. Ik heb een soortgelijk probleem al eens eerder gehad met een Malossi vertanding en deze paste ook niet icm een naafdeksel zonder loopstand. De naafdeksel van Waarom? is ook omgebouwd van een met loopstand naar zonder. Ik denk dat het iets met het vorkje van de loopstand te maken heeft maar bijvoorbeeld de uitgaande as extra hoogte mee te geven door shims werkt ook niet.
Nou zal je kunnen stellen dat deze combinatie, Malossi vertanding/naafdeksel zonder loopstand niet werkt. Ik heb ooit een naaf zonder loopstand met Malossi vertanding voor speedbuxy in elkaar gezet en deze paste wel, weliswaar wat stroef zoals Malossi vaker heeft. Het gaat dus om een juiste combinatie te zoeken mede doordat het 3e asje van de Malossi vertanding ook het kleine tandwieltje een grotere diameter heeft tov een Piaggio as.
19 maart 2020 om 13:39 #794629Dit is nu precies waarom ik een la vol met allerhande ringen heb opgespaard in 40 jaar om altijd de juiste dikte van de ringen te kunnen vinden voor een soepel lopende klok.
Ook kun je de ringen aanpassen door ze dunner te maken en daarna te polijsten.
Door de jaren heen verandert het één en ander aan de behuizing of tandwielen dikte zodat nieuw spul niet meer zuiver past.
Meten is weten
TICKLING BARN19 maart 2020 om 15:31 #794637De Malossi vertanding heeft wel gelopen in een deksel zonder fietsstand!🤔
19 maart 2020 om 18:34 #794646Mooi hoe de samen werking hier verloopt,
Bij het frezen van tandwielen is het belangrijk dat de tand-diepte goed ingesteld word.
Bij Piaggio zal dat altijd wel goed gezeten hebben, omdat de tandwielen in grote hoeveelheden gemaakt zijn en er een speciale machine voor gebouwd of aangepast is.Maar vaak bij kleinere oplagen van een product, worden universele machines gebruikt, die telkens opnieuw ingesteld moeten worden. Dan is de kans op tolerantie fouten groter.
Ik denk uiteindelijk dat je de exacte oorzaak wel kan achter halen, door alles nauwkeurig op te meten.
Het is mooi dat onze Martino de tunings onderdelen kenner bij uitstek, tot een bruikbare conclusie is gekomen. 🙂Maar het ik zou best wel eens willen weten, wat dan precies het verschil is tussen de deksels.
Zoals ik al zij, ik vermoed dat het zit in, dat de tand-diepte niet juist gefreesd is en dat je dan niet de juiste hart afstand krijgt van de assen.
Het hoeft maar een honderdste mm te krap te zijn, om de tanden te zwaar te laten lopen bij montage. 😯Kan het zijn, dat de deksels miniem verschillen, maar dat bij de orginele vertanding niet, uitmaakt omdat die voldoende speling hebben?
Maar goed, het blijkt maar weer eens dat Malossie, niet altijd even nauw kijkt, als het om kwaltijdscontrole gaat. 🙄
23 maart 2020 om 12:41 #794764Ik ben er afgelopen weekend nog even verder in gedoken en nog veel meer verschillende combinaties naven naafdeksles en vertandingen geprobeerd. Tussen al deze onderdelen zitten weer kleine verschillen ook van Piaggio zelf. Zoals Crullie ook al aangeeft erg handig om alles maar op te sparen. Nu is het helaas zo dat deze combinatie van Citta-ciao helaas niet mogelijk is. Er is een origineel Piaggio of van CIF 36 tands tandwiel welke iets kleiner in diameter is en hiermee draait deze Malossi wel soepel. Zie ook de lijst met vertandingen hieronder.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.