Vespa-Ciao.NL
:: 13/13 tunen naar 14/14

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden 13/13 tunen naar 14/14

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wausie
    Topic starter

Hoe maak je van een 13/13 een 14/14? Gwn het de gasschuif en alles wat in de weg zit eruit halen en dan dan de boor erdoor heen jassen?

Heb net een inlaat gevijld/geboord en gepolijst, maar wil het maximale eruit halen dus het spruitstuk heeft een diameter van 14 mm. Ik las ergens dat een 13/13 dan problemen geeft bij het stationair lopen. Ook in lage toeren geeft het problemen. Een 13/13 is togh ook zonde op een inlaat van 14 mm??;)

Wouz-LwB
      Donateur

die 1mm maakt bijna geen drol uit maar oke.
        met een 14mm gaat ie niet mooi stationair lopen nee.

Je moet je gasschuif eruit halen , en boren.
        Niet tegen de spraybar aanboren, dan kun jeje carb weggooien.

Daan777
        Moderator

lol.. wouz, als je je spraybar er niet uit haalt dan kun je hem niet naar 14mm boren.
          Spraybar moet eruit.

lol:P Wausie en wouz

frf
          Bijdrager

loopt cker wel beter als 13 mm hoor zelfs op mijn standaard inlaat…

ArvidW
            Donateur

Ik heb 14.5mm gehad op een 14.7mm inlaat, en dat liep gewoon niet stationair. Koppeling met blauwe veertjes greep bijna aan op zijn “langzaams lopend” Gasschuif kan gewoon niet diep genoeg zakken om boeltje af te sluiten.

Owja, en bij 4 op de 5 carburateurs is er te weinig vlees om naar 14.5mm op te boren.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

TimoO_
              Donateur

de inlaat mag 10% groter zijn als de diameter van de carburateur, 1,3mm dus. dat is zelfs beter voor de prestaties. ik zou zeggen, gewoon 13/13 laten en lekker rondkneuren.

Wausie
                Topic starter

Dus als ik hem uitboor dan kan de gasschuif hem niet meer genoeg afsluiten? Miss dat ik alleen aan de boven en zijkanten een halve milimeter eraf kan halen?

Wat gebeurd er dan als ik nu ga rijden met 13/14? Loopt die dan wel lkkr, of merk je verschil?

ArvidW
                  Donateur

Je hebt een citta zo te zien, knutsel er toch gewoon een andere carburateur op! Je hebt ruimte zat ervoor:)

Je 13.13 wordt van opboren / half opfresen niet heel veel beter. Kunt er beter een goeie carburateur achter hangen die ook gasnaald, stationairsproeier en luchtschroef heeft.

Waarschijnlijk komt de carburateur wat verder van het carter af te hangen, maar laat je niets wijsmaken over dat je dan ineens een slechte gasreactie krijgt want dat is ernstig overdreven. Voor 13000rpm schakels en scooters gaat het idd op, maar voor 9000tpm vespa’s echt niet, je kunt zelfs je inlaatlengte afstellen zodat hij op bepaalde lage toerentallen meer koppel geeft.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

Wausie
                    Topic starter

Het gaat hier niet over de citta met speedengine, maar een andere waar ik mee bezig ben. De 43 mm gietijzer van Malossi komt erop, en ik ga ook nog de boosterpoorten doortrekken.

Maar als ik ga rijden met deze inlaat en een 13/13, gaat het er dan slechter van lopen. Hier ff een paar foto’s van de inlaat en spruitstuk.

Daan777
                      Moderator

jemig wat een monsterinlaat! Knap werk

hansieb
                        Moderator

Wel een zeer grote inlaat 😛 mag wel hopen dat je er strakke trekveren in douwt of met vario gaat rijden.

Kan je trouwens geen tomos 15/15 carb scoren ? hoef je niks te boren en heb je wel een iets groter carbje.

Daan777
                          Moderator

Ja maar dan moet je wel kunnen tiglassen hansie.. de 15/15 is makkelijker op een speedengine te monteren.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.