Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › 101 Redenen waarom je spie breekt.
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 16 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 2 maanden geleden door Tonni.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 november 2010 om 10:15 #210914
De laatste paar maanden ben ik alleen maar met kapotte spietjes bezich geweest. Nu valt me op dat er aardig wat mensen zijn die daar nog vragen over hebben. Dus ik dacht dat daar maar eens een FAQ over moest komen. Ik ben van plan die te maken dus als je nog een reden weet waarom een spietje allemaal kan breken zet maar neer dan verwerk ik het wel in een mooie FAQ 😀 Dan bedoel ik echt ook de meest vergezochte dingen dus!
Thanks!
De lijst:
1. Slechte spie baan in vliegwiel
2. Slechte spie baan in kruk as
3. koppelings ring verkeerd om
4. koppeling niet straks genoeg
5. koppelings segment houder niet recht meer.
6. Vliegwiel word geblokkeerd door of iets in de ontsteking of iets aan de buiten kant
7. Veel zand in je ontsteking
8. Niet passend conisch vlak
9. slecht conisch vlak
10. Ringetje op je ontstekings nok
11. slecht in elkaar zetten
12. nok segment houder er af
13. Zorg dat niks blokkeert of ergens tegen aan schaaftIk update het als jullie er wat tussen zetten. Daarna ga ik de meest relevante punten uitwerken en de rest komt er in een lijst onder. 🙂
2 november 2010 om 10:21 #235069beunhazerij/ prutswerk is tevens een veel voorkomende oorzaak. en ik denk dat alleen punt 1 en 2 echt reden zijn van een brekende spie.
2 november 2010 om 13:08 #225892te veel power breekt je spie ook dan bedoel ik je speedengine met 3gram rolle in de multivario 😀
2 november 2010 om 13:21 #225891floor-ciao :
te veel power breekt je spie ook dan bedoel ik je speedengine met 3gram rolle in de multivario 😀Onzin, ik rijdt zelfs met vervroegingsspie en deze breekt ook niet.
Zorgvuldig monteren is gewoon belangrijk.
2 november 2010 om 14:08 #235076raid3rNL :
8. Niet passend conisch vlak
9. slecht conisch vlakDit is de hoofdoorzaak, je hebt met een goeie krukas geen spietje nodig.
Ik heb een paar honderd kilometer zonder spietje gereden. (ja, met opzet;) )
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno2 november 2010 om 14:57 #235077Ik wil net zeggen ik kan ook zo zonder spie rijden want al mijn blokjes hebben een heeeel goed conisch
vlak met een trekker krijg je ze er nog moeilijk af.gr
2 november 2010 om 18:31 #235087
Tom ciaoJa dat is misschien de hoofdoorzaak, maar in dit geval niet heel erg belangrijk aangezien je daar niet zomaar achter komt dat het dat is, en je kunt er niets (vrij weinig) aan doen.
Want ik geloof niet dat bijna elke krukas zo’n goed conisch vlak heeft zodat je zonder spie kunt rijden. Dus zorgvuldig monteren lijkt me het belangrijkste, niet?Maar dit behoort eigenlijk toch tot de How-to’s?
2 november 2010 om 18:35 #235088waarom hebben sommige mensen 10x spie per maand nodig?
als ie een keer flink heeft lopen schuren dan is het afgelopen naar mijn mening.ik heb toevallig een blok liggen die de spie over heeft.
lijkt me logies dat het pasvlak iets beschadigt is waardoor het nooit meer de oude is.gr ritze
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.2 november 2010 om 20:03 #235066
Bram HanegraafDat van die te veel toeren heb ik ook ooit gehad,
Mijn v-snaar slipte heel erg, maar toen er iemand achterop ging zitten, kreeg hij geen grip meer, waardoor mijn blok erg veel toeren ging maken ( te veel) en knapte mijn spie… (spiebaan van vliegwiel was al niet meer perfect dus zou daar ook aan gelegen kunnen hebben).
2 november 2010 om 20:10 #235044Als het nokje van je segmenthouder af is breekt hij ook sneller. Als je blok niet goed vast zit breekt hij ook sneller.
3 november 2010 om 21:17 #226797Is al een aardig lijstje How to zal ik binnenkort maar eens posten 😀
3 november 2010 om 21:46 #227307ik ben vorig jaar ook vaak bij boersen geweest voor die rot dingen
vorge zomer ook vaak gebroken.toen heb ik een met een stuk pijp de ontstekingsnok er zachtjes opgeslagen en en toen ook het vliegwiel toen zat alles goed.3 november 2010 om 23:10 #226678Hehe, ik kwam er vanmiddag ik vraag 1 spietje voor een vespa aub. Zegt die dude; je weet wel hoe duur ze zijn zeker?
Ik heb die dingen echt te vaak gekocht. Maar ben er nu eindelijk vanaf (hoop ik..) Probleem was volgens mij het vliegwiel en me koppeling schaafde heel lichtjes tegen me frame aan.4 november 2010 om 07:16 #226674gewoon flink wat loctide erop 😀
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.4 november 2010 om 09:54 #226675In de 3 jaar dat ik citta rij, heb ik dit probleem maar 1 keer gehad en dat was omdat ik de koppeling niet strak genoeg had aangedraaid.
Ik denk dat als je je spie blijft breken, je conisch vlak gewoon niet goed meer is, probeer gewoon eens een ander vliegwiel.<3 Thunderstone
Check mijn perso! -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.